Info schrijfactie

Wezep, juni 2024.

We schrijven een brief aan de autoriteiten in Kirgizië.

In januari deed de politie een inval in de huizen van elf journalisten die betrokken zijn bij onderzoek naar corruptie in Kirgizië. Onder hen zijn de prominente journalist Makhabat Tazhibek-kyzy en Aike Beishekeeva, een 23-jarige factchecker. Ze zouden met de publicatie van een online video oproepen tot ongehoorzaamheid, massarellen en geweld. De journalisten riskeren tot 10 jaar gevangenisstraf enkel en alleen vanwege hun kritiek op de overheid. Er zijn zorgen om de veiligheid van Makhabat. Ze is in haar cel door bewakers geslagen. Ze had blauwe plekken in het gezicht en op haar bovenlichaam. Makhabat, Aike en twee andere journalisten zitten nog steeds vast. In april werden zes van de journalisten onder huisarrest geplaatst en één werd onder toezicht vrijgelaten. Maar de verzonnen aanklacht tegen hen werd niet ingetrokken. In onze brief aan de president van Kirgizië roepen we hem op de ongegronde aanklacht tegen de elf journalisten onmiddellijk in te trekken.

Verder schrijven we een brief naar de autoriteiten van Azerbeidzjaan

De Azerbeidzjaanse econoom en politiek activist Gubad Ibadoghlu werd in juli vorig jaar opgepakt voor handel in vals geld; een overduidelijk verzonnen aanklacht. Hij wordt enkel gestraft vanwege zijn kritische mening. Ibadoghlu is de voorzitter van een sociaaldemocratische politieke beweging en deed onderzoek naar corruptie. Hij verliet Azerbeidzjan in 2017, maar keerde begin 2023 weer terug. Ibadoghlu zit in een vochtige, raamloze cel waar het krioelt van de insecten. Hij krijgt geen schoon drinkwater en voedingsrijk voedsel. Ibadoghlu lijdt aan gezondheidsproblemen, waaronder diabetes en hartaandoeningen. Zijn gezondheid is ernstig verslechterd in de gevangenis. Ook krijgt hij geen medische zorg. En dat terwijl hij niets heeft misdaan. In onze brief aan de president van Azerbeidzjan roepen we hem op Gubad Ibadoghlu onmiddellijk vrij te laten.

Klik op brieven juni 2024 voor het pdf bestand met brieven.

Iedereen is welkom om thuis mee te schrijven.