Info schrijfavonden

Op vrijdag 2 oktober 2020 eindelijk weer een schrijfavond. We zijn er van 18.00 uur tot 19.30 uur.

We houden ons uiteraard aan 1,5m afstand vanwege de coronamaatregels.

We schrijven een brief aan de autoriteiten vanCambodja.
De Thaise activist Wanchalearm Satsaksit werd door onbekenden ontvoerd uit zijn appartement in de Cambodjaanse hoofdstad Phnom Penh. Hij protesteerde online tegen de Thaise regering. Die klaagde hem daarvoor aan, terwijl Wanchalearm alleen maar gebruik maakte van het recht op vrije meningsuiting. Sinds de militairen in 2014 de macht in Thailand overnamen, weken veel pro-democratie-activisten uit naar buurlanden als Cambodja. Wanchalearm Satsaksit dacht dat hij veilig was in Phnom Penh. In onze brief aan de autoriteiten in Cambodja roepen we hen op om Wanchalearm Satsaksit onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten

Verder schrijven we een brief aan de ambassadeur van Guatemala in Nederland.

Bernardo Caal Xol verzet zich sinds 2015 tegen de bouw van waterkrachtcentrales op het grondgebied van inheemse Maya-gemeenschappen in het noorden van Guatemala. En dus tegen de plannen van het ministerie van Energie en Mijnbouw. De autoriteiten startten daarom een lastercampagne tegen hem. Zij beschuldigden hem onterecht van diefstal met geweld. Eind 2018 veroordeelde een rechter Bernardo Caal Xol tot ruim zeven jaar cel, op grond van valse aanklachten. In onze brief naar de Guatemalteekse ambassadeur in Nederland roepen we  hem op bij de autoriteiten in Guatemala aan te dringen op vrijlating van Bernard Caal Xol.

Iedereen van harte welkom

HIER ONDER STAAT WAAR WE EERDER VOOR GESCHREVEN HEBBEN

Op zaterdag 7  maart 2020 zijn we aanwezig in de bibliotheek van 10.30 uur tot 11.30 uur.

De collectanten kunnen hun spullen komen halen voor de collecte van 9 tot 14 maart en we houden een actie in het kader van

Internationale vrouwendag, 8 maart 2020

Er liggen petitielijsten om te ondertekenen.

De petitie is voor de Iraanse Saba Kordafshari. Ze werd tot 24 jaar gevangenisstraf veroordeeld omdat ze actievoerde tegen de verplichte hoofddoek. Om een bekentenis af te dwingen, dreigde de politie haar moeder te arresteren. Saba kreeg een zak over haar hoofd waarna ze de stem van haar moeder in de kamer naast haar hoorde. Daarop ‘bekende’ ze dat ze een strafbaar feit heeft begaan en kreeg 24 jaar gevangenisstraf. Saba Kordafshari strijdt voor het recht om zelf te bepalen wat je draagt. Door het niet dragen van een hoofddoek strafbaar te stellen, worden vrouwen in Iran gediscrimineerd. Wetten die de hoofddoek verplichten, zijn in strijd met het recht op vrije meningsuiting en het recht op gelijke rechten voor iedereen.
Via de petitie roepen we de Iraanse autoriteiten op Saba onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten.

Op vrijdag 7 februari 2020

Een brief aan de autoriteiten van Colombia.Sinds augustus worden medewerkers van de Colombiaanse mensenrechtenorganisatie dhColombia thuis en op kantoor in de gaten gehouden door onbekende mannen. Een van de werknemers is zelfs met de dood bedreigd. dhColombia is een organisatie die juridische hulp verleend aan slachtoffers van mensenrechtenschendingen. Ook behandelen ze zaken waarbij hoge ambtenaren van het leger en de overheid betrokken zijn bij mensenrechtenschendingen. Dat ligt zeer gevoelig. Vanwege hun werk worden medewerkers en hun familie voortdurend bedreigd. In onze brief naar de Colombiaanse autoriteiten roepen we hen op de medewerkers van de organisatie dhColombia onmiddellijk te beschermen.En een brief aan de gouverneur van Rusland.Yan Sidorov en Vladislav Mordasov wilden op 5 november 2017 op de stoep van een overheidsgebouw in Rostov aandacht vragen voor honderden inwoners die hun huizen verloren bij een grote brand eerder dat jaar. Tijdens hun voorbereidingen pakte de politie hen op. Yan Sidorov en Vladislav Mordasov zeggen tijdens hun voorarrest te zijn gemarteld. Zij moesten bekennen dat ze van plan waren een gewelddadig protest te organiseren. Op 4 oktober 2019 veroordeelde een rechter beide activisten tot 6 jaar in een streng strafkamp voor ‘een poging tot het organiseren van massarellen’. In onze brief naar de openbaar aanklager in Rusland roepen we hem op de veroordeling van Yan Sidorov, Vladislav Mordasov en Viacheslav Shashmin onmiddellijk te vernietigen.
Op 3 januari 2020 een brief aan de autoriteiten van Iran.De 29-jarige Zahra Mohammadi leidt een organisatie die opkomt voor de rechten van Koerden in Iran, onder meer door Koerdische taallessen te geven. Haar activisme is waarschijnlijk de reden waarom de politie haar oppakte. Ze beschuldigden haar van samenwerking met Koerdische oppositiegroepen en dwongen haar een bekentenis af te leggen. Die weigerde ze. Ze zit nog altijd vast. In onze brief aan de autoriteiten van Iran roepen we hen op Zahra Mohammadi onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten en haar goed te behandelen.Verder een brief aan de gouverneur van Pakistan.Professor en mensenrechtenverdediger Muhammad Ismail steekt zijn kritiek niet onder stoelen of banken. Hij is kritisch op het Pakistaanse leger en op de behandeling van zijn dochter, een bekende vrouwenrechtenactivist. Dit komt hem mogelijk duur te staan. Hem hangt een gevangenisstraf van 7 jaar boven het hoofd voor ‘haat zaaien’ en het verspreiden van ‘onjuiste informatie’ via sociale media. In onze brief aan de Pakistaanse autoriteiten roepen we hen op Muhammad Ismail onmiddellijk en onvoorwaardelijk vrij te laten en hem en zijn familie met rust te laten.Op 1 november een brief aan de autoriteiten van Egypte.
Ibrahim Ezz El-Din werd in de nacht van 11 juni 2019 op straat met geweld opgepakt door agenten in burger. Sindsdien is er niets meer van hem vernomen. Zijn familie en advocaten hebben op het politiebureau in Caïro gevraagd waar hij was, maar de autoriteiten ontkennen dat hij vastzit. Ibrahim Ezz El-Din werkte sinds 2016 als onderzoeker bij de Egyptische Commissie voor Rechten en Vrijheden. Hij richtte zich op het recht op huisvesting en onderzocht in hoeverre Egypte ervoor zorgt dat iedereen toegang heeft tot veilige en betaalbare woningen. Ibrahim legde daarbij dossiers aan over gedwongen huisuitzettingen. Mogelijk lieten de autoriteiten Ibrahim verdwijnen vanwege zijn werk. Er heerst momenteel een mensenrechtencrisis in Egypte waarbij de overheid hardhandig optreedt tegen het maatschappelijk middenveld. Vanwege hun vreedzame werk zijn er al honderden mensen gearresteerd en het slachtoffer geworden van gedwongen verdwijningen. In onze brief aan de autoriteiten van Egypte roepen we hen op de verblijfplaats van Ibrahim Ezz El-Din onmiddellijk bekend te maken.Verder schrijven we een brief aan de gouverneur van India.In 2018 zijn negen Indiase (mensenrechten) activisten uit verschillende delen van het land gearresteerd onder een uiterst strenge antiterrorismewet. De wet wordt vaak gebruikt om critici van de regering het zwijgen op te leggen. De negen activisten hebben niets misdaan. Ze verdedigden de rechten van de armste gemeenschappen in India, waaronder de Dalits en de Adivasi’s. In onze brief aan de Indiase autoriteiten roepen we hen op de negen mensenrechtenactivisten vrij te laten.